Bookmark and Share

Tilmeld dig nu


Er du allerede tilmeldt og ønsker at ændre din profil, så klik her.
 

Brugerorienteret produktdesign

Brugere - og andre uden for de virksomheder, der udvikler produkter - er en rig kilde til inspiration, når der skal skabes nye produkter eller serviceydelser. Inddragelse af brugere bidrager ikke kun til at målrette innovationsindsatsen mod et lukrativt marked, det hjælper også med at holde et projekt på sporet mod brugervenlige løsninger. Netop fordi regeringen siden 2005 har haft fokus på brugerdreven innovation, har Danmark formået at opnå en førerposition på verdensplan inden for området.

Målgruppe:

Ansatte i private eller offentlige virksomheder samt konsulenter, der arbejder med it- eller produktudvikling.

  Undervisningsform:

Undervisningen gennemføres på tre 3-dages seminarer på Syddansk Universitet, Sønderborg, med mellemliggende projektopgaver og litteraturdiskussioner og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på en skriftlig aflevering. 

Fagpakken inkluderer også projektvejledning og artikelskrivning.

Enkeltfag Periode Kr. ECTS Ansøg
Brugerorienteret produktdesign 01.02.15 - 30.06.15 15.000 15 SDU
Indhold:

Fagpakkens mål er, at du lærer at arbejde professionelt med brugerundersøgelser og brugerinddragelse i en organisatorisk kontekst.

Fagpakken fokuserer på nogle af de mindre åbenlyse, men vanskeligere spørgsmål inden for produktdesign: Hvordan tilrettelægges brugerorienterede aktiviteter, så de får gennemslagskraft i organisationen? Hvordan afbalancer man de mange synspunkter, der kommer frem om, hvad der er vigtigt, når man engagerer en bredere vifte af aktører i et innovationsprojekt? For mange er det skræmmende, fordi aktiviteterne bliver mere komplekse og sværere at kontrollere.

Fra brugerstudier til innovation
Brugerorienteret design starter med en forståelse af brugerne og konteksten. Programmet præsenterer en række etnografiske teknikker til at studere, hvad folk gør og værdsætter. Centralt i fagpakken er skiftet fra analytiske resultater til kreativt designmateriale som basis for arbejde i projektgruppen, og sensemaking med større grupper af interessenter som forudsætning for innovation.

Aktionsforskning
I et felt i rivende udvikling, og med teknologi i konstant forandring, er metoder ikke stabile. Designere er nødt til konstant at genoverveje deres arbejdsmetoder og opfinde nye teknikker. I denne fagpakke er metodeforskning i praksis integreret som en naturlig måde at lære og udvikle designmetoder på.

Udbytte:

Fagpakkens mål er, at deltagerne opnår følgende kompetencer:

Faglige kompetencer

  • at forstå grundlæggende begreber og teorier inden for brugerorienteret design.

Praksisorienterede kompetencer

  • at studere brug og involvere brugere i udviklingsprocesser,
  • at beherske en refleksiv arbejdsform, der sætter deltagerne i stand til at videreudvikle egne metoder,
  • at designe interaktion for produkter og produktsystemer.

Akademiske kompetencer

  • at kunne argumentere videnskabeligt for metodeudvikling inden for brugerinvolvering,
  • at beherske aktionsforskning i designprojekter.
Adgangskrav:

Bacheloruddannelse i datalogi, informationsvidenskab eller multimedier eller tilsvarende.

Har du ikke en af de adgangsgivende uddannelser, kan optagelse ske efter individuel vurdering.

Ønskelige forudsætninger:

Deltagerne bør have gode engelskkundskaber, da dele af undervisningen foregår på engelsk.

Enkeltfag Periode Kr. ECTS Ansøg
Brugerorienteret produktdesign 01.02.15 - 30.06.15 15.000 15 SDU
Udbyder:
Syddansk Universitet
Undervisningssted:
Syddansk Universitet Kolding
Universitetsparken 1
6000 Kolding
Undervisere:
Jacob Buur,
Henry Larsen,
(med forbehold for ændringer)
Indhold:

Fagpakken Brugerorienteret produktdesign omfatter tre hovedområder, som hænger tæt sammen i forløbet:

Brugerstudier og produktudformning

  • Etnografiske studier af brugere
  • Video som designmateriale
  • Brugerportræt og kollage
  • Scenariodesign
  • Props and probes
  • User Interface Design

Brugergrupper og produktnetværk

  • User-communities
  • Pervasive computing
  • Betjeningsstrukturer og visualisering
  • Usability-studier

Aktionsforskning

  • Forskning i social kontekst
  • Designstudier
  • Intervention i projekter
  • Videnskabelig argumentation
  • Case beskrivelser
Undervisningsform:

Fagpakkens tre intensive seminarer har følgende temaer:

  • Seminar 1: User Research for Product Design.
  • Seminar 2: Uptake of User Knowledge in Industrial Organizations.
  • Seminar 3: Product Innovation in Multi-Stakeholder Workshops.

Derudover er der i forløbet litteraturdiskussioner, projektopgaver, artikelskrivning og vejledning.

Eksamensform:

Individuel, ekstern prøve på grundlag af metoderapport (konferencepaper-format) og mundtlig fremlæggelse. Godkendelse af et mindre antal konkrete opgaver i forløbet er en forudsætning for at kunne gå til eksamen. Der gives karakter efter 7-trins-skalaen.


Praktisk information

Periode:
01.02.15 - 30.06.15
Pris:
15.000 kr.
Der må påregnes udgifter til litteratur samt forplejning og evt. ophold under seminarerne.
ECTS:
15
Sprog:
Dansk og engelsk
Udbyder:
Syddansk Universitet
Undervisningssted:
Syddansk Universitet Kolding
Universitetsparken 1
6000 Kolding
Fagansvarlig:
Undervisere:
Jacob Buur,
Henry Larsen,
(med forbehold for ændringer)
Litteratur:
Ansøgningsskema:
Udbyders info:

Særlige bemærkninger

Dele af undervisningen foregår sammen med kandidatuddannelsen IT Product Design og afholdes derfor på engelsk.

Vejledning

Faglig vejledning:
Professor Jacob Buur
E-mail: Buur(at)mci.sdu.dk
Tlf: 6550 1661

Kursuskoordinator Vicki Sørensen
Syddansk Universitet
E-mail: vick(at)mci.sdu.dk
Tlf: 6550 1656


By WildSide

It-vest - samarbejdende universiteter · Åbogade 15 · 8200 Aarhus N · tlf. 70 27 68 50 · it-vest(at)it-vest.dk · www.it-vest.dk

Cookie- og privatlivspolitik