Tilmeld dig nu


Er du allerede tilmeldt og ønsker at ændre din profil, så klik her.
 

Interview om Interaktive fysiske produkter

James Norwood arbejder som Senior Play Innovation Manager ved LEGO Creative Play Lab – en front-end innovationsafdeling i legetøjskoncernen, der udvikler nye områder og platforme i spændingsfeltet mellem fysiske og digitale oplevelser. Da James Norwood tog fagpakken Interaktive fysiske produkter i 2014, var han underviser på professionsbacheloruddannelsen i Digital konceptudvikling på Erhvervsakademi Lillebælt i Odense.

Hvorfor valgte du fagpakken Interaktive fysiske produkter?
”Jeg valgte fagpakken Interaktive fysiske produkter, både fordi den lød super interessant, og fordi jeg som underviser gerne ville have noget mere hands on erfaring med at arbejde kreativt med fysiske elektroniske produkter.

Inden jeg kom til Danmark i 2011, havde jeg i en årrække mit eget digitale bureau i London, hvor jeg udelukkende havde beskæftiget mig med den digitale del. Som digital designer er det imidlertid meget attraktivt også at få erfaring med, hvordan man kan videreføre produkter fra skærmen og ud i den fysiske virkelighed – og derfor faldt mit valg altså på fagpakken.”

Hvordan har du brugt din viden fra fagpakken i dit arbejde?
”Da jeg tog Interaktive fysiske produkter, underviste jeg på Erhvervsakademi Lillebælt. Som underviser brugte jeg en del af fagets indhold, blot i en mere ”light version.” Her tænker jeg blandt andet på fagpakkens etnografiske undersøgelsesmetoder og metoden user centered research. Jeg ville gerne lære mine elever nogle af de praksisser, der ligger bag udvikling af interaktive fysiske produkter, og fagpakken, hvor user experience er en helt central del, indfriede i høj grad mit ønske.

I dag, hvor jeg arbejder i LEGOs Creative Play Lab, trækker jeg fortsat på min viden fra Interaktive fysiske produkter, fordi der er mange paralleller mellem den type af front-end innovation, vi arbejder med i vores Play Lab, og det jeg lærte på fagpakken. Her kan jeg blandt andet nævne nogle af fagpakkens kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder, som jeg benytter i forbindelse med vores brugertests af børns leg. Herudover videreudvikler jeg også på nogle af de designmetoder, jeg lærte på fagpakken, og netop forskningsmetoden ”Research-through-design” var da også jeg en del af fagpakkens pensum – alt sammen viden, der er super brugbart for mig i dag.”

Hvordan var det at være studerende på fagpakken?
”Det var ganske enkelt fascinerende at være studerende på fagpakken, fordi Jacob Buur (professor og fagansvarlig red.) er en meget inspirerende underviser.

Når man har et fuldtidsjob ved siden af studiet, er det også vigtigt, at det ikke bliver for stressende at efteruddanne sig, og det synes jeg heldigvis ikke, det var. Jeg oplevede, at der var en god balance mellem mit arbejdsliv og undervisningsmængden på fagpakken.”

Hvad var dit største udbytte af fagpakken? 
”Med en ny indsigt inden for blandt andet elektronisk prototyping og brugerinvolvering gav fagpakken mig den helt rette viden til at udvikle en prototype på en interaktiv, fysisk spilleplade – et produkt, der indgik som en del af mit eksamensprojekt på fagpakken.

Og så var det også et stort plus, at jeg kunne fremvise spillepladen under min efterfølgende jobsamtale hos LEGO, fordi mit eksamensprojekt havde en klar lighed med deres produktunivers.” 

Har dit masterforløb haft indflydelse på din karriere?
”Et hundrede procent ja! Jeg er meget taknemmelig for, hvad jeg har lært på Master i it, hvor jeg ud over Interaktive fysiske produkter også har taget fagpakken Brugerorienteret produktdesign. At jeg efterfølgende fik jobbet hos LEGO, vil jeg i høj grad tilskrive de to fagpakker.”


Læs mere om fagpakken Interaktive fysiske produkter.

Interview: september 2017. 


It-vest - samarbejdende universiteter · Åbogade 15 · 8200 Aarhus N · tlf. 7027 6850 · it-vest(at)it-vest.dk · www.it-vest.dk

Cookie- og privatlivspolitik